Het retargeting platform. Ontvang offertes per mail.
Het retargeting platform. Ontvang offertes per mail.
Je hoort de term retargeting steeds vaker op andere websites. Zoekmachine marketing is een manier om je merk, bedrijf, dienst of product onder de aandacht te houden, zoals social media, van je doelgroep. Met marketing automation is het mogelijk om je marketing, performance based, opnieuw onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. We zullen je in dit artikel een complete uitleg geven over wat retargeting precies is, werkt retargeting en hoe je het kunt inzetten en gebruiken voor jouw onderneming. We weten zeker, dat je blij verrast zult zijn van de resultaten als je het op de juiste manier doet.
Veel ondernemers hebben het gevoel, dat hun marketingacties niet voldoende resultaat opleveren. Er zijn te weinig leads of te weinig omzet. Het is vaak zo, dat mensen je advertentie zien en dan je site bezoeken. Vervolgens nemen ze niet de volgende stap of gewenste actie. Ze laten niet hun gegevens achter, maken geen afspraak of doen geen aankoop. Het kan om vele redenen komen. De belangrijkste redenen hoeven niets met het product, je bedrijf of de diensten te maken hebben. Het kan simpelweg komen, omdat een telefoontje, email of sms de persoon afleidt. Of misschien moet de persoon wel heel erg nodig naar het toilet. De persoon sluit de pagina en is weg. Een enkel bezoek aan je website is vaak je enige kans om de bezoeker te overtuigen om de volgende stap te zetten.
Retargeting biedt hier volop kansen. Op een eenvoudige manier is het namelijk mogelijk om deze bezoekers opnieuw te benaderen. Ze krijgen je advertenties opnieuw te zien. Hierdoor is het mogelijk om de persoon nu wel de volgende stap te laten zetten op jouw website. Het is een slimme manier van marketing. Hier gaat het puur om mensen welke dus een volgende stap niet hebben gezet. Als we dit terugbrengen naar cijfers en getallen dan is het goed om te weten, dat de kosten per lead of per transactie een stuk lager is dan bij andere advertenties. Het is hierdoor financieel zeer aantrekkelijk om zo de mensen een actie te laten ondernemen op je site.
Met dynamische banners, retargeting banners en gepersonaliseerde advertenties, zoals best bekeken product, is voor gepersonaliseerde retargeting een belangrijk onderdeel. Een interessant artikel over “hoe Retargeting in te zetten” voor vele mogelijkheden hebben we al teruggevonden op een andere website.
Brand awareness, binnen display advertising en influencer marketing zijn ook een belangrijk onderdeel binnen online advertising. Een side platform zorgt ervoor dat vormen van retargeting binnen een case study terug komen. Hierin vinden o.a. de nadelen van retargeting, zoals big data opslag, en affiliate marketing en haar kosten of hoe om gaan met B2b marketing, google adwords, conversie optimalisatie en behavorial targeting als belangrijk onderdeel van online marketing.
Voor als het nog niet helemaal duidelijk is leggen we het graag nog een keer uit in een paar stappen. Hierna zal je aan iedereen kunnen uitleggen wat retargeting is. Re betekent in het Engels her of opnieuw. Targeting is doelgericht benaderen. Laten we in een paar stappen uitleggen wat het is.
Je hebt een advertentie en daarmee ook een specifieke doelgroep voor ogen. Je gaat deze doelgroep targeten met advertenties op het internet.
Je bereikt je doelgroep. Mooi! Het was het doel van het targeten. Vervolgens moet je afwachten of deze persoon uit je doelgroep de gewenste actie uitvoert. Het doel waarvoor je de doelgroep benaderde.
Gebeurt dit niet? Dan is dat natuurlijk spijtig. Het wordt de bekende 50% welke niet succesvol is van je marketingbudget.
Tenminste tot voor kort!
Nu is er retargeting! Nu is het namelijk mogelijk om de personen welke je website hebben bezocht opnieuw te benaderen. Ze zijn al opgewarmd en hebben om welke reden dan ook geen actie ondernomen. Nu je ze opnieuw benaderd is de kans zeer groot, dat ze alsnog de gewenste actie ondernemen.
Je kunt nu het succes van je marketingacties verder uitbouwen.
Nu je weet wat het is wil je misschien weten hoe het werkt. Op die manier kun je nog beter begrijpen wat het is. Bezoekers van een advertentie klikken door naar jouw website en bezoeken hier een pagina welke ze vervolgens weer verlaten. Op de site zit een pixel welke dit bezoek heeft vastgelegd. Het gebeurt met de hulp van cookies. Hier heb je vast wel wat over gehoord en gelezen. De pixel is dus een cookie welke gegevens bewaard van de bezoeker. Wanneer de bezoeker de website verlaat is het nog steeds bekend, dat deze de site heeft bezocht. Vervolgens zorg je ervoor, dat de bezoeker op basis van deze cookie opnieuw de advertenties. Het lijkt vaak toeval. Het is echter allemaal op basis van de websites welke je hebt bezocht.
Pixel based retargeting of list based targeting?
Er zijn twee manieren van pixels en cookies welke gebruikt worden. Hierboven hebben we de pixel based retargeting besproken. Het gebeurt compleet op basis van de acties van de websitebezoeker.
Daarnaast is er ook de list based retargeting. Het is niet direct retargegint eigenlijk. Het gebeurt namelijk op basis van emailadressen welke je hebt. De emailadressen worden gekoppeld aan bestaande accounts in Facebook (bijvoorbeeld) om deze personen hierna advertenties te laten zien. Het is belangrijk, dat de persoon voor al zijn acties eenzelfde emailadres gebruikt.
Retargeting is geen trend. Het is een effectief en bewezen marketing instrument. Doordat het zo effectief is, zal het niet snel verdwijnen. We verwachten dat zich nog meer bedrijven en organisaties toevoegen aan de grote groep van retargeting adverteerders. Ook jij behoort waarschijnlijk binnenkort tot deze groep, mocht je hier nog niet bij horen. Met de juiste strategie is het mogelijk om snel je marketingeuro’s om te zetten in resultaten. Resultaten om je bedrijf en business mee te laten groeien.
Wacht niet langer en ontdek de voordelen van retargeting
We hebben al besproken, dat het een financieel aantrekkelijke vorm van adverteren is. De kosten per conversie zijn een stuk lager. Hierdoor levert het meer geld op. Ook worden de succeskansen van een marketingcampagne sterk verhoogd. Het is slim om hier gebruik van te maken.
Je zal vast ook wel gehoord hebben, dat hoe meer contactmomenten er zijn geweest hoe groter de kans is op een conversie. Door een retargeting campagne te gebruiken is het mogelijk om hierin te slagen. Je kunt nu namelijk een persoon een tot zeven keer benaderen of nog vaker tot het gewenste doel is bereikt. Zonder retargeting zal het veel meer geld kosten om doelgericht personen te blijven benaderen welke jouw website bezocht hebben of zich hebben ingeschreven op je email nieuwsbrief.
Bekijk ook “Waarom Retargeting”
Deze pagina is speciaal ontwikkeld voor Online marketingbureau welke zich kunnen profileren als Retagering specialist.