Het inzetten van retargeting

Waarom moet je gebruik van retargeting maken? Het is een uitstekende tool om je doelen mee te bereiken. Waarom adverteer je? Om meer klanten te krijgen? Meer bekendheid? Meer afspraken? Meer verkopen? Het is goed om de mogelijkheden te ontdekken en om te zorgen voor het slagen van deze missie. Het start met het normaal adverteren. Het wordt sterk verbeterd door gebruik te maken van retargeting. We laten je graag zien waarom het zoveel voordelen biedt en je er zo snel succesvol mee kunt worden. Het gebruik van retargeting is eigenlijk een must voor iedere business.

Wat is remarketing nu eigenlijk?

Laten we eerst nog even kort bespreken wat remarketing is. Je zou anders het punt van het hele artikel kunnen missen wat jammer zou zijn. Remarketing is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken met een minimaal budget. Het gaat eigenlijk niet zo zeer om het bereiken, maar om het opnieuw bereiken van mensen welke je website of webshop hebben bezocht. Ze hebben nog geen aankoop gedaan en kunnen dan een volgende stap maken. Ze zien opnieuw uitingen van je bedrijf op andere sites in de vorm van banners en advertenties. Hiermee is het de bedoeling, dat ze alsnog overgaan om advertenties te plaatsen op je site. Wanneer de persoon hierop klikt komt hij terug in een omgeving welke hij al kent. Doordat zijn aandacht verlegd was, heeft de persoon de site verlaten. Nu kan hij of zij verder gaan waar hij was gebleven. Alsnog wordt er een transactie of actie gerealiseerd op de site.

Waarom is het gebruik van remarketing zo goed?

Wanneer je bezoekers op je site krijgt leg je natuurlijk graag de rode loper uit. Je wilt het ze naar de zin maken en ze laten zien wat je allemaal in huis hebt. Wanneer ze dan onverhoopt je site verlaten wil je ze graag weer terughalen. Je hebt namelijk nog zoveel moois, goeds en van waarde te bieden voor hun. Het is jouw missie om het te laten zien! Het is jouw taak om te zorgen, dat je hen laat zien wat er allemaal mogelijk is. Retargeting en remarketing maakt dit mogelijk. Het grote voordeel is, dat de kosten minimaal zijn. Top toch!?

Een voorbeeld!

Laten we het allemaal wat duidelijker maken met een voorbeeld. Het wordt je dan vast een stuk duidelijker waarom ook jij met retargeting zou moeten starten. Het helpt je om mensen welke interesse hebben getoond terug te halen naar je site.

Retargeting gebruiken, omdat het goedkoop is!

Het hoeft je geen honderden euro’s per maand te kosten. Kies ervoor om mensen opnieuw naar je site te leiden voor slechts tien tot twintig cent per klik. Het bedrag kan ook hoger liggen. Het is afhankelijk van de concurrentie. Zelfs met een euro per klik kan het nog goedkoop zijn. Waarom? Simpelweg, omdat de persoon al een keer op je site is geweest en een potentiële klant van je business is. Een euro voor een conversie naar klant is natuurlijk een schijntje. Met een tweede klik op de banner of advertentie versterken ze hun interesse en onderschrijven ze hun wens om actie te ondernemen.

Retargeting, omdat je geïnteresseerde bezoekers bereikt

Het is met remarketing alleen mogelijk om mensen te benaderen welke al een keer interesse getoond hebben in je bedrijf. Ze hebben al een keer je site gezien en weten wat ze mogen verwachten. Ze klikken opnieuw op de banner om actie te ondernemen. De persoon vindt het niet vervelend om de banner te zien. Hij staat open voor een nieuw bezoek aan je website.

Voordelen van retargeting: Frequentie en tijdsduur

Het is slim om niet iedereen te gaan retargeten. Mensen welke nog geen seconde op je site zijn moet je niet gaan targeten. Ze hebben waarschijnlijk simpelweg geen interesse. Het zal dus een verspilde marketingeuro zijn om hun opnieuw naar je site te laten komen.

Ook is het slim om de mensen niet te blijven bestoken met je banners. Wanneer ze de banners 5 tot 10 keer gezien hebben en niet hebben geklikt is het beter om de retargeting voor deze persoon uit te zetten. Je zal op termijn frustratie bezorgen aan de persoon en geen conversie krijgen. Ook kun je aangeven, dat de banner een x periode in beeld blijft.

Wie koopt er bij zijn eerste bezoek?

Het begrip customer journey is niet uit het niets opgedoken. Het is de klantreis welke men maakt. Een klantreis passeert meerdere stations, voordat de aankoop beklonken is. Het is online niets anders. Het is ook hier zo, dat de klant eerst de site bezoekt, dan weer terugkomt, informatie opvraagt en kiest voor een product. Het is niet zo, dat de klant de site bezoekt en dan een aankoop doen. Tenminste niet in 90% van de aankopen.

Het is een tweede reden om te kiezen voor het retargeten van je bezoekers. Haal ze terug om ze op het pad van de klantreis te krijgen.

Top of mind!

Doordat de klanten je zien en blijven zien is het mogelijk om de naamsbekendheid te vergroten. Het maakt het mogelijk om een top of mind positie te veroveren. Het is mogelijk om sneller een positieve feedback te krijgen. Het reptielenbrein ziet je niet meer als een bedreiging, maar als een vriend. Ook een pluspunt natuurlijk. Ook iets wat mogelijk is met retargeting. Top!

Google, Facebook en meer!

Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om op Adwords (Google) en Facebook remarketing en retargeting campagnes op te starten. Ze hebben beide een groot bereik en daardoor zal je volop onder de aandacht blijven van de mensen.

YouTube en remarketing

YouTube behoort tot het netwerk van Google. Het is mogelijk om hier ook je advertenties opnieuw te tonen. Het is geweldig! Je wordt zo eigenlijk overal gezien en getoond.

Wees overal en domineer het brein van je klanten!

Doordat je doelgroep en je klanten je overal zien zal je pluspunten krijgen. Het is mogelijk om zo een positie te veroveren van expertise. Nog eigenlijk zonder met de klant gesproken te hebben. Wanneer we weten, dat social selling vooral in het voortraject begint is dit een sterk pluspunt. Je kunt hier al een sterke voorsprong opbouwen ten opzichte van je concurrenten. Ze zullen met 1 – 0 of zelfs 2 – 0 achter staan nog voordat de doelgroep op een advertentie van hun heeft geklikt of hun website heeft bezocht. Iets wat natuurlijk wel prettig is.

Retargeting biedt zoveel voordelen, is betaalbaar en zorgt ook nog eens voor een psychologisch voordeel op je concurrentie. Het is heerlijk om te zien welke verschillende mogelijkheden er zijn om een eigen retargeting campagne te starten.