Steeds meer organisaties en bedrijven bieden retargeting en remarketing diensten aan. Wat is retargeting nu eigenlijk? Waarom retargeting inzetten? Wat zijn nu de voordelen en de nadelen van retargeting? We willen in dit artikel je antwoorden geven op de meest belangrijke vragen rondom retargeting en je laten zien waarom je nu juist voor retargeting zou moeten kiezen.
Wat is retargeting?
Laten we starten met een uitleg te geven over wat retargeting nu precies is. Het is eigenlijk niets anders dan opnieuw dezelfde boodschap te sturen naar dezelfde persoon. Een persoon welke je website bezocht heeft of waarvan je het emailadres weet. Een bezoeker gaat naar je website nadat hij (of zij) een advertentie bezocht heeft op een site. Vervolgens krijgen ze dezelfde advertenties weer te zien. Iets wat natuurlijk geweldig is. Er zijn trouwens drie manieren om de retargeting toe te passen.
De basis retargeting: display
Het is mogelijk om de retargeting op meerdere manieren uit te voeren. De meest gebruikelijke vorm van retargeting is display advertenties. Het gaat hier om banners welke de persoon steeds weer opnieuw te zien krijgt. Wanneer iemand de Samsung site bezoekt na een klik op een advertentie in Twitter, Facebook of in het Google netwerk krijgt de persoon vervolgens continu advertenties van de nieuwste modellen (of het model welke bezocht is) te zien. De kans, dat de persoon het model gaat kopen is natuurlijk een stuk groter.
Een dynamische banner maakt het nog mooier allemaal door de vijf bezochte artikelen te laten zien of laatst bezochte producten of verkooppagina.
Het wert allemaal op bais van pixels en cookies. De eigenaar van de site plaatst een pixel op de site en vervolgens kan de actie starten. Iedereen die de site bezoekt krijgt vervolgens een serie van banners te zien, waar ze ook naartoe gaan. Goed toch?
Wat zijn de kosten van retargeting?
Een vraag welke we vaak krijgen is wat de kosten zijn van retargeting. Logisch natuurlijk. Wanneer de kosten niet opwegen tegen de voordelen is het niet slim om retargeting in te zetten. Toch?
Het is vaak een balans welke gezocht wordt. Door de meeste marketers wordt het als het kersje op de taart gezien. Men krijgt een extra schot op doel om de klant over te halen om een aankoop te gaan doen, afspraak te maken of informatieverzoek in te dienen. Top toch!?
De voordelen en nadelen van retargeting
Laten we doorgaan met de voordelen en nadelen van retargeting. De grootste voordelen zijn, dat de bezoeker opnieuw proposities en aanbiedingen van de adverteerder ziet. Op basis van de behoeften van de websitebezoeker krijgt hij de juiste en minder irriterende advertenties te zien. Het is dus ook een voordeel voor de bezoeker van de site. De frequentie kan trouwens worden afgesteld van het aantal keren, dat men de advertenties ziet. Wanneer iemand de advertentie tien keer heeft gezien zal het waarschijnlijk niet meer veel effect hebben als dit aantal keren verder oploopt. Het wordt wel eens als een nadeel gezien, dat men de advertenties blijft zien.
Een groter nadeel is dat wanneer iemand offline een aankoop heeft gedaan (bij de concurrent en soms zelfs bij de winkel zelf) men de advertenties blijft zien. Je ziet dan overal de schoenen die je gekocht hebt, de parfum welke je cadeau hebt gegeven of de jas uit de uitverkoop.
Voor de adverteerder zijn er ook volop voordelen en nadelen.
De belangrijkste voordelen zijn een toename in de conversies (verkopen) en ook de versterking van de naamsbekendheid. Daarnaast is het een zeer kostenefficiënte manier van adverteren. Hier moet je echter wel oppassen!
De kosten kunnen ook een nadeel vormen, wanneer je niet met de juiste budgetten en instellingen werkt. Het is belangrijk om niet op basis van vertoningen te adverteren, maar op basis van conversies. Je kosten zijn veel inzichtelijker.
Waarom moet je het nu doen? Dat retargeten?
We hebben je hierboven de verschillende voordelen en nadelen laten zien. Het moge duidelijk zijn, dat er een aantal redenen zijn waarom je retargeting binnen je bedrijf moet introduceren en gebruiken.
Niet bekend met retargeting?
Huur een professioneel bedrijf in of een goede freelancer. Het is dan mogelijk om de vruchten te plukken van jouw retargeting marketing campagne. Maak goede afspraken over de kosten en limieten van je marketingbudget.
Wat we ervan vinden? Retargeting doen of niet?
Retargeting is een waardevol marketinginstrument om je klanten te helpen. Het is goed om hier verstandig mee om te gaan om zo meer klanten te krijgen. Het is belangrijk om ook te kijken naar het budget en wat het uiteindelijk oplevert. Wanneer de verhoudingen niet goed zijn is het zaak om de conversies te optimaliseren door bijvoorbeeld de frequentie te verlagen.
Consumenten moeten niet opeens een stortvloed van berichten en banners van je zien. Het is niet prettig. Het kan ook tegen je werken. Het wordt dan opeens echt gezien als reclame en mogelijk als pusherig gedrag om de sale door te drukken. Iets wat je natuurlijk moet voorkomen.
Hoort het in iedere marketingmix thuis? Wij vinden van wel. Zeker wanneer je slimme strategieën toepast zal het je veel kunnen opleveren en brengen. Ontdek de mogelijkheden van retargeting!